WARNING! CAUTION! CAPTION! I'M NOT GORGEOUS BUT I'M SUPER-SUPER AWESOME!

Thursday 8 December 2011

BUSUK HATI PUNYA PASAL




Sambil-sambil aku meniarap ni dan sambil-sambil menunggu bau ubat gegat yang aku beli kat Mydin tadi mula membuahkan bau, nak la jugak serba sedikit aku menceritakan apa yang aku nak cerita.
Tadi lepas balik dari kuliah, aku, Caca dan Ina (semua nama sebenar) pergilah melencong ke Saujana Utama sebab nak makan KFC. Kempunan punya pasal.

Dah habis makan, kami singgah ke Mydin. Lama dah tak masuk Mydin.  Mydin ni kecik je. Niat di hati nak cari ubat gegat. Nak dijadikan pewangi bilik. Ubat gegat wangi ke?? Entahla... Sejak Caca taruk ubat gegat dalam bilik dia, aku rasa bilik dia berbau wangi. Eloklah bau ubat gegat dari bilik aku yang takda bau ni kan. Kenapa cerita pasal ubat gegat? Suka hati aku la...oh! Kat Saujana Utama ada Restoran Suka Hati. Boleh kalau nak order makanan sesuka hati.

Busuk hati punya pasal.

Baru nak masuk cerita sebenar.. Tengah-tengah sibuk menerewang kat dalam Mydin tu, aku pun tertarik dengan ape yang Ina tengah belek. Dia tengah belek puzzle yang bercorak kartun-kartun. Untuk budak-budak tadika punya tu. Tau kan? Di kala itu jugak la aku teringat zaman-zaman aku kecik dulu. Yang busuk hati tu siapa? Aku la yang busuk hati tu.. Kenapa aku cakap aku busuk hati? Ini nak cerita. 

Dulu abah suka belikan aku puzzle macam tu.. Banyak jugak la koleksi puzzle aku simpan kat rumah. Kawan-kawan suka datang rumah aku sebab nak main puzzle tu la. Ada la suatu hari tu. Ada seorang kawan aku ni. Memang kami selalu main sama-sama. Tapi hari tu dia taknak main dengan aku. Entah kenapa. Rupa-rupanya, dia dah kena hasut dengan sorang minah umur 5 tahun ni supaya jangan kawan dengan aku. Dia cakap aku ni kasar sebab suka cakap bahasakan diri guna Aku Mu. Yela aku orang Kelantan. Baru pindah. Budak pulak tu . Susah nak biasakan lidah ni dengan bahasa baru. Bahasa KL la kononnya. Dia kan sopan. Cakap guna kite awak.. (CILAKE.. Tiba-tiba pulak emosi. Benda bodoh je padahal) baiklah. Sambung balik.

Cemburu tengok kawan aku dirampas oleh budak kecik tu. Sakit hati membuak-buak. Aku duduk tercongok kat bangku depan rumah tengok dorang berdua main. Kejap-kejap pandang aku. Konon nak tunjuk dorang seronok la kan. Yang aku pun bahlul pergi duduk kat situ dengan muka kesian. Kemudian, abah aku balik dari kerja. Aku tengok kat tangan abah aku ada sampul plastik. Yesss!!! Abah aku belikan puzzle baru untuk aku!

Aku pergi dekat bapak aku, kemudian, aku tanya dengan suara manja dan kuat dengan tujuan nak kasi diorang dengar. 'Abah beli puzzle ke? Yeay yeay!!'. Dari situ, aku nampak dari ekor mata aku, yang budak berdua tu tengah pandang ke arah aku.hahh!! Rasakan. Aku dapat mainan baru. Kau tak ada. Main lah dengan pasir tanah tu. Haha. 

Lepas abah aku siap bukak kasut, dan masuk ke dalam rumah, aku pun berlari-lari anak menuju ke bangku kat depan rumah aku tu dan dekat situ juga lah aku bukak plastik puzzle tu. Main tak ajak diorang pun. Kau tau diorang buat apa? Diorang berdiri je dekat pokok sebelah bangku yang aku duduk tu sambil tengok aku main. Masih teringat muka diorang yang kasihan tu..siapa suruh tak kawan aku! 

BODOH!BODOH! Apasal la buruk bebenor perangai aku dulu! 

2 comments:

  1. macam sedih plak diorang renung je..
    haha..

    gua dulu masa kecik kengkawan nak rampas kuali (main masak masak)..tapi kuali kecik tu opah gua punya..
    gua mintak balik walaupon diorang tanak kawan
    dengan aku..suka hati je tunjuk gengstar sama
    gua..har har

    ReplyDelete
  2. kecik-kecik dulu suka sangat gaduh kan?

    ReplyDelete